وظیفه طلبه
در سال اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال
حوزة های علمیه پیش از انقلاب توان مهندسی کلان فرهنگی و بنیانگذاری فرهنگ اسلامی در سطح جامعه جهانی را نداشت و از مجاری قدرت اجتماعی و تأثیرگذاری بر کلان جامعه محروم بود، بدین جهت بیشتر به طراحی، توسعه، ترویج و دفاع از نظام معرفتی دین میپرداخت و در کنج ضعف و انزوا و محدودیت به همین مقدار بسنده کرده بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعة اختیار عالمان دین، مسئولیتهای سنگینتری بر دوش حوزویان قرار گرفت. حوزة امروز باید در صدد ارائه الگوی همهجانبة ادارة جامعة اسلامی ـ و غیر اسلامی ـ بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدنسازی اسلامی باشد. این نسل بر خلاف نسل اول که وظیفهاش به هم زدن بنیان جامعه و فرهنگ کهن آن بوده وظیفهاش پیریزی یک فرهنگ نو، جامعه نو و تمدن جدید است. بنابراین کارکردها و رسالتهای حوزه، پیش و پس از انقلاب، بسیار متفاوت گشته و در پرتو آن نقشها و کارکردهای طلبه نیز توسعه یافته است.
امروزه طلبه میتواند از نیرو، استعداد، فرصت و امکان خود در زمینههای مختلف بهره گیرد و انواع خدمات ارزشمند اجتماعی را بر عهده گیرد. یک روحانی میتواند پزشک باشد و علاوه بر تبلیغ دین به معالجه و درمان مردم بپردازد، روحانی میتواند با کودکان و نوجوانان انس گیرد و به آنها خط و املا و ریاضی و زبان بیاموزد، روحانی میتواند در یک موسسة مالی ـ اعتباری سهیم باشد و در بهبود اقتصاد کشور خویش نقشی ایفا کند. روحانی میتواند به تولید محصولات کشاورزی، دام یا فرآوردههای صنعتی اقدام کند، روحانی میتواند خدمات فنی و حرفهای ارائه دهد…
سال 1396 از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده. در این سال به تناسب نام نیز طلبه نیز وظیفه خاصی دارد .در حوزه بیرونی طلبه نیز باید در راستای فرامایشات رهبری از تولید داخل استفاده نماید و در همه عرصه های اداری و غیر اداری از ساخت و ساز در بنای حوزه های علمیه تا خرید وسایل داخل آن و تا امکانات و اقلام خوارکی حوزه ها تلاش شود از کالای ایرانی استفاده شود و از کارگر ایرانی حمایت صورت گیرد تا هم تولید داخل رونق گیرد و هم در امتداد آن اشتغال صورت پذیرد.
در درون حوزها نیز باید درجهت تولید گامی بزرگ و همراه با تحول برداشته شود. برای تولید درحوزها باید دید وظیفه حوزه تولید چه چیزی است؟
میدانیم که از گذشته های دور طلبه وظیفه فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، را در جامعه به عهد داشت است. وخوب میدانیم که طلبه نیرویی است که باید در خدمت رسالتهای انبیا، امام زمان علیه السلام و حوزههای علمیه قرار گیرد. از میان این رسالتها، فهم دین ـ در حدود ممکن ـ بر ابلاغ و اجرای دین تقدم دارد و قطعاً دورة زمانی مشخصی را باید به این مهم اختصاص داد. در این دوره، عمدة توان و وقت طلبه باید صرف آموختن معارف دینی و بهدستآوردن مقدمات آن گردد و هر فعالیت دیگری، به شرطی در زمرة فعالیتهای صنفی طلبه قرار میگیرد که در همین راستا باشد.
اما بعد از خواندن این دوره مقدماتی جامعه از طلبه انتظار دارد:
مجتهد: روحانی باید به دنبال کسب تخصص در نحو و صرف و قران و حدیث ، فقه و اصول ،فلسفه و تاریخ و روانشناسی و اقتصاد و علوم سیاسی… باشد و هیچ گاه خود را از طلب علم دور نداند.
استاد :روحانی باید آموزههای فقهی، اخلاقی و معرفتی اسلام را به خوبی دریافته باشد و شیوه آموزش آن را به طلاب و حتی دانشجویان مستعد بداند.
معلم: روحانی همچنین باید بتواند دروس عمومی معارف و زبان عربی در مدارس راهنمایی و دبیرستان دولتی و غیردولتی را دانش آموزان آموزش دهد.
مربی قرآن: از روحانی انتظار میرود که مربی خوبی برای قرآن و حدیث باشد. و درجهت تربیت حفاظ، قاری، مربیان قرآن دیگر گام بر دارد.
محقق: از روحانی انتظار می رود که یک محقق خوب درحوزه علوم اسلامی باشد و بتواند تالیفات ناب در حوزه معارف دین به جامعه ارائه دهد.
مبلغ : از طلبه توقع آمادگی برای ابلاغ پیام خدا به مردم در هر منطقه و در هر شرایطی وجود دارد.
پاسخگو مسایل شرعی : جامعه حق دارد روحانی را پاسخگوی پرسشهای و سوالهای شرعی خود بشناسد.
مربی تربیتی -پرورشی: جامعه حق دارد روحانی را مسئول تربیت اخلاقی ـ دینی نسل نو و آموزش معارف قرآن و روایات بداند.
مشاور دینی: جامعه میتواند از روحانی انتظار گرهگشایی و بنبستشکنی در تلاطمهای روحی و بحرانهای فکری اعتقادی داشته باشد.
پاسخگو به شبهات: روحانی مسئول دفاع از معارف دینی در مقابل تهاجم فکری و عقیدتی جبهة کفر است.
سیاست مدار: از روحانی انتظار می رود تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی دنیای جدید را به خوبی بشناسد و حتی خویش در مشاغل سیاسی کشور وارد شود.
سواد رسانه ای: در دنیای امروز اگر روحانی هنر توسعة دینداری و عبودیت را در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی داشته باشد بهتر می تواند ندای اسلام را به گوش جهانیان برساند .
مسئول فرهنگی: طلبه باید توانایی ورود در نهاد های زیر به عنوان یک مسئول فرهنگی داشته باشد؛
· مسئولیت عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح (نیروی انتظامی، ارتش و سپاه)
· مسئولیت فرهنگی، اسلامی در نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی
· رایزنی فرهنگی در سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران
· فعالیت فرهنگی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
· فعالیت فرهنگی در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
· فعالیت فرهنگی در سازمان تبلیغات اسلامی
· فعالیت فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی
· فعالیت فرهنگی در سازمان صداوسیما
· امامت جمعه و جماعت
· مشاغل حقوقی مثل : قضاوت وکالت سردفتری مشاوره و کارشناسی حقوقی
طلبه باید در مرحله نخست کیفیت تولید خویش را بالا ببرد و بهتر آموزش ببیند تا در نهایت هم بتواند دانش خویش را به اشتغال مفید تبدیل نماید و در هر کدام از این نهادها که قدم نهاد مایه افتخار حوزه ها باشد و بهترین هادی برای هدایت مردم به سوی خدا و نجات جامعه از مسیرهای انحرافی باشد.
آخرین نظرات